
Ligt bij jou ook overal van alles en nog wat en hebben weinig spullen een eigen plek? Ga dan eens aan de slag met het kleuterschoolmodel van Julie Morgenstern.
Het kleuterschoolmodel dankt zijn naam aan een lokaal in een kleuterschool waar hoeken zijn waar kinderen kunnen kleien, kunnen verkleden, waar ze zich kunnen terugtrekken om te lezen en allerlei andere varianten.
Dit kun je ook toepassen in je huis. Het mooie van dit model is dat je het kunt toepassen op je hele huis maar ook per kamer of zelfs per kast en je werkt in 3 stappen:
Stap 1: definieer je zones
Begin met een vel papier en verdeel dat in 3 kolommen:
‘Activiteiten’, ‘spullen die daarbij horen’ en ‘bergplekken’.
In de eerste kolom schrijf je de activiteiten van de betreffende kamer, in de tweede kolom alle spullen die daarbij horen en tot slot noteer je de opbergmiddelen/kasten die passen bij de activiteit.
3 voorbeelden:
Keuken:
Koken Pannen, bakvormen, pannenlap Onderste kast
Schoonmaak Middelen, doekjes, stoffer en blik Gootsteenkastje
Woonkamer:
Lezen Boeken, kranten, tijdschriften Boekenkast
Muziek Cd’s, koptelefoon, LP’s Kast onder stereo-installatie
Slaapkamer:
Dagelijks Kleding, schoenen, accessoires In makkelijk te gebruiken kastdeel
Sport Sportkleding, schoenen, sporttas In kist achteraan bed
Lezen Boeken, zaklamp, tijdschriften Nachtkastje
Stap 2: Breng je ruimte in kaart
Je hebt nu bekeken welke zones je wilt in een ruimte. Hierna ga je kijken waar in de kamer welke zone moet komen. Teken een plattegrond van je kamer en plaats daarop de beschikbare opbergmiddelen.
Als het mogelijk is, plaats dan je middelen op de plekken waar spullen zich nu verzamelen, blijkbaar sluit dat aan bij je gewoonte en voorkeur.
Kijk ook welke zones bij elkaar horen en plaats die vlak bij elkaar. Bijvoorbeeld je administratiezone vlakbij een computerzone.
Stap 3: Verplaats de meubels
Als er ruimte is in de betreffende kamer, verplaats dan de meubels naar je juiste plek.
Stop eventueel spullen die in de weg liggen even in dozen om gelijk een grote verandering te zien door de verschuiving van meubels en een opgeruimde kamer. De dozen ruim je daarna 1 voor 1 op.
Waarom werkt deze methode? Omdat de ruimte duidelijk verdeeld is in zones. Daarnaast kun je je makkelijk concentreren op één activiteit zonder afleiding van allerlei verschillende spullen. Omdat spullen worden opgeborgen waar ze worden gebruikt. Dat zorgt ervoor dat het opbergen en vinden veel makkelijker is omdat alles een vaste plek heeft.
Succes!