Routine: oppakken en vasthouden

Als ik met een vingerknip iedereen zou kunnen leren hoe je een nieuwe routine op kunt pakken en vast kunt houden, knipte ik en zou het klaar zijn!!!

Helaas gaat het niet zo makkelijk. Ik krijg regelmatig van cliënten terug dat het moeilijk is om de nieuwe voornemens en routines vast te houden. Vol enthousiasme is alles georganiseerd maar dan… is de kunst het georganiseerd te houden. En dat hoeft niet heel ingewikkeld te zijn maar het kan echt niet zonder onderhoud en routines.

* Allereerst is het goed om zelf te beseffen waarom je iets wilt. Waar word je blij van?

– Je zou het fijn vinden als je niet meer hoeft weg te duiken voor spontane visite en wilt daarom een opgeruimd huis.

– Het lijkt je heerlijk om ontspannen de dag te beginnen en dat betekent voor jou zo weinig mogelijk taken in de ochtend.

– Je wilt geen geld meer verspillen doordat je nieuwe dingen moet kopen omdat je steeds wat kwijtraakt.

– Als je je ‘drive’ weet te vinden, kun je nieuwe gewoonten beter volhouden.

 

* Het werkt makkelijk als je de taken die bij je gewenste situatie horen visueel maakt.

Dat kan op een weekschema (gratis voorbeeld op deze pagina) maar ook met een mindmap als dat voor jou beter werkt. Maak er een creatieve variant van die jou stimuleert!

Zet daarop je taken per dag.

Voor een ontspannen begin van de dag kan dat bijvoorbeeld zijn: kleren van jezelf en kinderen klaarleggen, broodtrommels en borden klaarzetten, zorgen dat schooltassen/werktas al ingepakt is etc.

Wil je een opgeruimd huis, wen je dan aan om na het eten bijvoorbeeld in 5 a 10 minuten alle slingerende rommel op de plek te leggen, standaard gelijk de vaatwasser in te pakken na het eten, de was gelijk op te vouwen of wat dan ook.

Het is het begin even uitvinden welke taken je op een dag kunt doen in de tijd die jij er voor hebt. Na een lange werkdag moet je geen ellenlange lijst met taken hebben. Dan gaat het zeker niet lukken! Dus schuif een beetje totdat je een goede verdeling hebt.

 

En dan is het dus fijn als dat in je systeem komt!

– Start met 2 van de nieuwe taken die je graag in je systeem wilt en houd dat 3 dagen vol. Probeer hoe dan ook deze vol te houden. Lukt het niet: geen probleem, start dan opnieuw bij dag 1.

– Als je dat 3 dagen achter elkaar hebt volgehouden: TOP! Dan mogen er weer 2 nieuwe bij. In totaal zit je dan al op 4! Die hou je dan 6 dagen vol. Ook hier geldt: terugval is geen probleem, maar begin dan wel op dag 1. Dag 7 is dan een rustdag; geniet ervan!

– Deze ‘cyclus’ herhaal je nog 2x, dus in het totaal voer je de 4 taken 3×7 dagen= 21 dagen uit. Na 21 dagen zit het in je systeem.

– En dan kun je dus uitbreiden. Naast die 4 taken, begin je weer met een nieuwe cyclus met nieuwe taken, naast de 4 die gewoon doorgaan.

 

Het klinkt misschien ingewikkeld maar in de praktijk valt het reuze mee!

Ik hou mijn huis bijvoorbeeld op orde door onder het eten koken elke dag een klein stukje te doen (heb een hekel aan een hele ochtend poetsen). Op maandag alleen de vensterbank in de keuken en de tv kast in de kamer, op dinsdag de planken boven mijn aanrecht en de vensterbank in de kamer etc. In een week komt zo alles aan de beurt door kleine routinetaken.

Voor relaxte start: kleding klaar, ontbijtboel op mijn aanrecht en glazen van ‘s avonds ruim ik gelijk op.

Die routines geven mij rust en de stappen zijn zo klein dat ik het nauwelijks als ‘werken’ voel.

 

Kleine moeite, groot plezier!